Światowe Dni Młodzieży w Krakowie - analiza strategii content marketingu
Światowe Dni Młodzieży, które odbyły się w lipcu 2016 roku w Krakowie i okolicznych miejscowościach, były w pewnością największą imprezą masową, jaka kiedykolwiek miała miejsce na terenie Polski. Wg szacunków organizatorów msza święta na zakończenie w obecności papieża Franciszka zgromadziła ponad 2. 5 mln osób.
Tak ogromne przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia potężnej armii wolontariuszy, zdyscyplinowanego komitetu organizacyjnego oraz współpracy ze służbami mundurowymi. Jednak w promocji imprezy dużą rolę odegrał także umiejętnie prowadzony content marketing na różnych frontach.
Od początku działania komitetu organizacyjnego ŚDM Kraków 2016, który sformował się wkrótce po ogłoszeniu miasta-gospodarza w 2013 roku, położono duży nacisk na reklamę i promocję wydarzenia. Skoordynowaniem akcji w tym obszarze miała się zająć sekcja komunikacji, której celem było zapewnienie spójnej i profesjonalnej strategii reklamowej. Szybko powstała strona internetowa oraz różnojęzyczne profile w mediach społecznościowych - na Facebooku, Twitterze, Pintereście, Instagramie, Google Plus, kanał na YouTube i inne. W ramach sekcji komunikacji szybko wyodrębniły się zespoły zajmujące się stroną www, social media, tworzeniem contentu tekstowego, grafiką, fotografią, filmami video, a także specjalny międzynarodowy zespół tłumaczy. Na kilka miesięcy przed wydarzeniem dołączył do nich zespół tworzący aplikację mobilną "Pielgrzym".
Jednocześnie przez niemal całe trzy lata poprzedzające ŚDM w ramach komitetu funkcjonowała sekcja pastoralna, zajmująca się koordynacją przygotowań duchowych do wydarzenia. W ramach tychże przygotowań powstała cała masa wysokiej jakości materiałów religijnych, promujących Światowe Dni Młodzieży. Ogólnopolski program przygotowań do spotkania był koordynowany przez Krajowe Duszpasterstwo Młodzieży, organizujące wyjazdy polskich grup na zagraniczne spotkania z papieżem. Komitet Organizacyjny w Krakowie początkowo prowadził osobne przygotowania, jednak od 2015 r. wysiłki zostały połączone i zaczęto tworzenie jednego programu. W ramach kolejnych etapów przygotowań powstały m. in. seria podcastów "Czat ze Słowem", gotowe scenariusze spotkań formacyjnych, inforgrafiki nt. krakowskich świętych, liczne grafiki z cytatami z Biblii, spoty promocyjne czy gotowe konspekty kazań. Jak widać, strategia marketingowa Komitetu Organizacyjnego Światowych Dni Młodzieży w Krakowie była spójna i rzetelnie przemyślana oraz przygotowana, co stało się jedną z przyczyn ogromnego sukcesu wydarzenia.