Jak zoptymalizować kampanię AdWords - 10 praktycznych porad
Reklama AdWords to nie tylko sposób na szybkie zwiększenie ogólnej widoczności firmy w wyszukiwarce internetowej, ale także zwiększenie sprzedaży wybranej grupy produktów. Jednak, aby zrealizować celem sprzedażowe, kampania linków sponsorowanych musi być poprawnie zoptymalizowana. Jak to zrobić – podpowiadamy w tekście.
AdWords – sposób na zwiększenie sprzedaży
Wbrew, co jakiś czas pojawiającym się głosom krytyki, reklama Adwords, dzięki szerokiej i precyzyjnej możliwości targetowania reklam, to skuteczny sposób na szybkie dotarcie z ofertą firmy do wybranej grupy klientów. Wydaje się, że wszystkie zastrzeżenie wobec tej formy promocji wynikają raczej z niezrozumienia zasada działania kampanii linków sponsorowanych, niż z immanentnych jej właściwości. Przy odrobinie doświadczenia i wiedzy, przy pomocy AdWords można osiągnąć całkiem atrakcyjny zwrot z inwestycji. Na dodatek, AdWords należy do tego rodzaju form promocji, w której zleceniodawca ma pełną kontrolę nad budżetem. Może, w zależności o potrzeb, na bieżąco reagować na wszelkie zjawiska (święta okolicznościowe np. dzień kobiet itp.) lub działania konkurencji. Firma może w każdej chwili zwiększyć lub zmniejszyć wydatki na reklamę. Przy pomocy reklamy AdWords można realizować różne cele sprzedażowe, można się skupić na reklamie promocyjnych produktów lub rzeczy, na sprzedaży, których firmie zależy w danym czasie. Poziom realizacji celów sprzedażowych każdorazowo będzie zależał od poprawnej optymalizacji kampanii linków sponsorowanych pod kątem założonych celów.
Praktyczny przewodnik po AdWords
Reklama AdWords to skuteczny sposób zarówno na zwiększenie ogólnej widoczności firmy w wyszukiwarce (zwiększenie ruchu na stronie, rozpoznawalność marki itp.), jak i zwiększenie sprzedaży konkretnej grupy produktów. Skuteczność działań w tym zakresie zależy do wielu czynników, jednym z nich jest poprawa optymalizacja kampanii linków sponsorowanych. Podczas optymalizacji warto pamiętać o kilku rzeczach:
- Unikaj automatycznego ustalania stawek – ten system, który w założeniu ma ułatwiać wyznaczanie stawek pod kątem celów sprzedażowych, choć sprawdza się w przypadku małych firmy z niewielkim asortymentem, to kompletnie nie zdaje egzaminu przy rozbudowanych kampaniach obejmujących setki słów kluczowych. Przy dużych kampaniach o wiele efektywniejsze będzie samodzielne określenia stawek.
- Skorzystaj z wszystkich możliwości – korzystając z wszystkich parametrów, można precyzyjnie dostosować komunikat do poszczególnych wyszukiwań (każdemu użytkownikowi będzie się pokazywała reklama dostosowana do jego zainteresowań i potrzeb). Na przykład funkcja countdown (bez konieczności nieustannego aktualizowania reklamy) daje możliwość odmierzania czasu do końca promocji lub wyprzedaży.
- Pierwsza pozycja nie gwarantuje sukcesu - choć reklama AdWords to jeden ze skuteczniejszych sposobów na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce, to trzeba pamiętać, że pierwsza pozycja w płatnych wynikach wyszukiwania nie gwarantuje automatycznie sukcesu. Po pierwsze, bardzo często koszty związane z zajęciem czołowej pozycji są nieproporcjonalnie duże w stosunku do efektów, jakie dzięki niej można uzyskać. Po drugie, nierzadko użytkownicy wybierają nie pierwszy link płatny, a ten trzeci lub czwarty, który jest wyświetlany zaraz nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, dlatego polecamy zapoznać się również z artykułem, który szerzej opisuje marketing internetowy w wyszukiwarkach, a znajduje się on tutaj: http://brand.ceo/pl-pl/sem-marketing-internetowy/.
- Skorzystaj z rozszerzeń reklamy AdWords – rozszerzenia to sposób na przekazanie większej ilości informacji o firmie i ofercie. Pamiętaj, że korzystając z tej możliwości, można nie tylko szybciej i łatwej trafić do klienta, ale także ograniczyć przestrzeń reklamową konkurencji.
- Wyeliminuj negatywne słowa kluczowe – przy pomocy filtrów, można uniknąć wyświetlania reklamy na błędne zapytania lub frazy, które są mało interesujące z punktu widzenia założonych celów. Na przykład właściciele sklepów internetowych przy pomocy tego narzędzia mogą wyeliminować zapytania z dodatkiem „allegro”.
- Pamiętaj o mobilnych użytkownikach – reklama AdWords daje możliwość kierowania reklam na różnego rodzaju urządzenie.
- Wyłącz wyświetlanie reklam na zapytania z zagranicy – jeśli firma nie jest przygotowana na sprzedaż produktów za granicę lub jest przekonana, że jej produkty nie zainteresują klientów z innych krajów, to nie warto płacić za wyświetlanie reklam użytkownikom zza granicy.
- Wyeliminuj użytkowników szukających czystych informacji lub newsów – dla firmy najbardziej wartościowe osoby (potencjalni klienci) to te, które szukają konkretnych produktów, a nie tylko ogólnych informacji. Można to zrobić poprzez wyeliminowanie pewnych kombinacji słów kluczowych (np. zapytań w stylu: Jak to zrobić…, Kiedy trzeba zmienić…, Poradnik praktyczny…).
- Wzywaj do działania – każda reklama, poza informacją, powinna mieć także aspekt perswazyjny, dlatego w reklamie AdWords nie powinno zabraknąć emocjonalnego wezwania do działania. Podpowiedz klientowi, na czym zależy firmie, co ma dokładnie zrobić.
- Intuicję odłóż na półkę – zleceniodawca ma możliwość monitorowania bardzo wielu parametrów, na ich podstawie może na bieżąco reagować na zachowania klientów.
Podsumowanie
Reklama AdWords to bardzo precyzyjne narzędzie. O umiejętnego jego użycia będzie zależał sukces sprzedażowy i wizerunkowy firmy.