Black hat SEO, czyli jak NIE pozycjonować
SEO, czyli ogół technik zmierzających do poprawy pozycji strony w listach wyników wyszukiwarek internetowych, to prężnie rozwijająca się i bardzo dochodowa branża. Jest to spowodowane tym, że reklama oraz widoczność w Internecie stała się w obecnych czasach podstawą biznesu - znacznie łatwiej bowiem dotrzeć do klienta w sieci niż poprzez reklamy tradycyjne. Istnieje wiele technik pozycjonowania strony www, które występują w dwóch głównych typach, określanych w żargonie jako "white hat" i "black hat" ("biały kapelusz" i "czarny kapelusz"). Różnica pomiędzy sposobami whitehatowymi a blackhatowymi polega na tym, że "białe" techniki są powszechnie uważane za uczciwe i nauralne, natomiast "czarne" wiążą się z kombinowaniem, ukrywaniem lub podkradaniem treści i innymi nie do końca czystymi zagraniami.
Generalnie, techniki blackhatowe w większości nie są nielegalne, a przynajmniej nie stoją w sprzeczności z przepisami prawnymi większości państw. jednak niezależnie od tego zagrania z czarnego kapelusza są powszechnie uważane za nieetyczne i nieczyste - wykrycie ich stosowania rzuca cień na firmę i pozostawia jej łatkę braku profesjonalizmu. Dodatkowo, black hat SEO jest zwalczane przez firmy tworzące wyszukiwarki internetowe - szczególnie przez Google - które opracowują coraz nowsze algorytmy umożliwiające wykrycie stron zawierających takie treści i usunięcie ich z wyników wyszukiwania.
Wśród technik black hat SEO znajdziemy m. in. ukrywanie słów kluczowych. Słowa kluczowe są w takich sytuacjach ukrywane pod obrazkami lub wypisywane w dużej ilości czcionką tego samego koloru, co tło. Treść bywa również ukrywana w komentarzach do kodu źródłowego tudzież na aliasach. Znacznie bardziej nieczystym zachowaniem jest podkradanie lub plagiatowanie treści - np. przeklejanie na własnę witrynę cudzego artykułu bez podania źródła lub tworzenie tzw. "splogów", czyli blogów pobierających automatyczne treści z innych blogów i publikujących ich miks jako "nowe" treści. Wśród bardziej zaawansowanych technik szczegółowo opisany jest tzw. cloaking, czyli przygotowywanie dwóch wersji strony - osobnej dla botów i osobnej dla użytkowników - co powoduje zaburzenie statystyk wyszukiwania i poprawę indeksacji strony. Podobą techniką są "doorway pages", czyli strony zawierające głównie słowa kluczowe, przekierowujące użytkownika do właściwej witryny.
Jak widać, wymyślono wiele technik black hat SEO, a w związku z nieograniczonością ludzkiej wyobraźni wciąż powstają nowe. Jak jednak pokazuje doświadczenie, naprawdę nie warto ich stosować, gdyż można w ten spobó odnieść skutek przeciwny do zamierzonego.