Strategia marketingowa w Internecie
Żadna z reklam, które widzimy na plakacie lub billboardzie, w gazecie lub telewizji, słyszymy w radiu tudzież oglądamy w Internecie, nie jest pojedynczym, oderwanym wytworem marketingu. Każda z nich jest bowiem elementem precyzyjnie i dokładnie zaplanowanej kampanii reklamowej, będącej z kolei wyrazem strategii marketingowej przedsiębiorstwa - reklamodawcy. Tego typu strategie są nieodłącznym elementem biznesu, toteż poważne firmy kładą na nie duży nacisk, zatrudniając specjalistów w dziedzinie marketingu, tworząc zespoły reklamowe, a także przeznaczając na ten cel duże sumy pieniędzy z nadzieją na zyskowny zwrot.
Nie inaczej jest w Internecie - tu również niezbędna jest strategia, będąca elementem (czasem jedynym, czasem jednym z wielu) ogólnej strategii reklamowej organizacji. Oczywiście, w przypadku reklamy w sieci należy zacząć planowanie strategii od określenia kilku czynników, analogicznych do przypadku reklamy konwencjonalnej. Trzeba więc wyznaczyć cele reklamy, w miarę precyzyjnie zakreślić target oraz budżet, jaki zamierzamy na ten cel przeznaczyć. Dopiero posiadając te dane można planować konkretne działania. Mniejsze firmy, nie posiadające własnego działu reklamowego, mogą skorzystać z usług jednej z wielu agencji marketingowych, oferujących kompleksowe kampanie w Internecie z wykorzystaniem różnych ścieżek promocji.
Posiadając doświadczenie można również przeprowadzić kampanię samemu, choć wiąże się to ze sporą ilością pracy i szukania dogodnych miejsc na zamieszczenie swojej reklamy. Tych oczywiście w Internecie nie brakuje - są to przede wszystkim social media, reklamy na popularych witrynach, YouTube, profesjonalne fora internetowe, blogi czy videoblogi. Skuteczna kampania powinna wykorzystywać maksymalnie dużo różnych kanałów informacyjnych - dlatego duże firmy prowadzą zarówno konta na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube, Google Plus i innych portalach, jak i reklamują się na bannerach na stronach www, forach internetowych, oraz prowadzą własne blogi. W przypadku prowadzenia kampanii reklamowej w sieci nie należy zapominać również o pozycjonowaniu.
Jak więc widać, podstawowym problemem związanym z kampaniami reklamowymi w Internecie nie jest brak możliwości, ale wręcz zbyt duża ich ilość. Ogarnięcie ich wszystkich oraz stworzenie kreatywnych i oryginalnych treści reklamowych to olbrzymie zadanie, dlatego najwygodniej jest je powierzyć specjalistycznej agencji reklamowej. Jednak należy pamiętać, że nawet najbardziej pomysłowa kampania zakończy się porażką jeśli nie posiada precyzyjnie określonych celów i sprecyzowanego targetu.